Saturday, December 24, 2011

::My Mak's Opinion::

Tajuk: Pendekatan Solat terhadap Pembentukan Akhlak Remaja.



Kaedah: Interview.



Intervieew: Puan Siti Aisah Jarmuji.

1. Apa pendapat Puan tentang remaja masa kini?

Remaja masa kini……… Bila dilihat secara kasar, hanya sebilangan kecil remaja yang mengerjakan solat yang sempurna. Selain itu, yang lain solat juga tapi hasilnya masih tak sempurna. Contohnya masih tidak menutup aurat. Hasil yang sempurna yang dimaksudkan tu solat dan tutup aurat, itu rasanya lebih sempurna.

2. Apakah faktor-faktor yang menyebabkan perkara sedemikian berlaku?

Okeh, yang pertama sekali adalah didikan ibu bapa itu sendiri. Perlu dididik dengan berhemah, lebih dekat, dengan penuh kasih sayang, sentiasa beri anak itu tunjuk ajar. Dan yang paling penting, ibu bapa kini perlu doakan anak-anak taat kepada Allah. Kalau anak itu taat kepada Allah, anak itu akan taat kepada ibu bapa, seterusnya mengerjakan rukun-rukun Islam. Jadi pergaulan dengan masyarakat, secara xlangsung akan terjaga. Bila dengan masyarakat, ucapan ‘Boleh saya tolong?’, ‘Boleh saya bantu?’ akan menjadi kebiasaan. Tidak mementingkan diri sendiri.
(Jaie menangis, nenek angkat, adoii, nenek tak kuat angkat lah).

3. Pada pendapat Puan, adakah pengabaian solat di kalangan remaja juga menjadi faktor keruntuhan akhlak remaja, dan jelaskan mengapa?

Erm, secara kasarnya memanglah keruntukan akhlak remaja berlaku akibat pengabaian solat. Tapi yang utamanya sebab ibu bapa tak mendekati. Kalau boleh ibu bapa kat rumah tekankan pendekatan solat, contohnya solat berjemaah mesti sekurang-kurangnya sekali sehari solat bersama. Ibu bapa kena beri masa, cari masa, mesti. Anak lelaki galakkan pergi surau, sebab remaja lelaki yang pergi surau cari masa untuk pergi surau, besar pahalanya. Ini untuk melatih dia menuju dewasa. Bila dewasa, secara automatic dia boleh pimpin keluarganya nanti. Anak-anak remaja perlu digalakkan untuk pergi ke masjid, bukan untuk solat je, tapi pergi dengar pengajian (ceramah). Ibu bapa kena pastikan perlu tanya soalan pertama. Sudah solat? Bukan sudah makan? Hari-hari jangan jemu, tapi dengan syarat, dengan……………….kesabaran.

4. Pada pendapat Puan adakah keruntuhan akhlak di kalangan remaja akibat daripada pemahaman yang kurang mengenai kepentingan solat, dan jelaskan mengapa?

Ianya memang antara salah satunya, ini kerana bila pemahaman kurang, xjelas kenapa perlu dilakukan jadi ia akan diabaikan. Sebab bila solat diabaikan, ianya kan menular ke semua tempat. Ibarat satu pokok, kalau ianya tak dijaga tak disiram tak dibaja, ianya akan menular, ranting-ranting akan rosak, buah pun xelok, busyuk. Samalah macam remaja yang xjaga solat, aurat pun xjaga, akhlak xjaga, dengan masyarakat xjaga.
Jadi remaja perlu pilih kawan yang baik dan s0leh, dan ibu bapa perlu pantau. Dengan kata lain, dekat dihati. Takutnya, bila benda yang awal (solat) tak ditekankan, kemudian dicampur dengan rakan-rakan luar yang tak bermoral, jadi bagaimana? Oleh itu, masyarakat berperanan jadikan anak mereka anak kita, anak kita anak mereka.

5. Apakah kesan pengabaian solat terhadap pembangunan akhlak remaja?

Kesannya…erm, kesannya sangat.. ibarat kata sangat serius jika solat itu diabaikan, akan terjadilah remaja yang keruntuhan akhlak, remaja yang tiada adab, tidak menghormati orang tua. Terjadi gejala sosial seperti bila bekerja xamanah, erm, pergaulaan bebas, mencuri, xde perasaan tanggungjawab.

6. Melalui pemerhatian Puan terhadap anak-anak/pelajar-pelajar, apakah perbezaan yang ketara antara remaja yang menunaikan solat dan yang tidak?

Termenung dan menghela nafas… Sangat ketara perbezaan antara remaja yang solat dan tidak. Ibarat kata remaja yang solat ini ibarat binaan yang kukuh dan bekas yang penuh dan mantap. Yang tak solat ibarat bekas atau tin yang kosong. Tin yang kosong mudah ditiup angin, disepak pun mudah melayang. Itulah yang terjadi kepada remaja kita sekarang. Rohani nya kosong, terhakis. Tin yang kosong dan mudah jatuh, itulah ibaratnya, bagai keruntuhan akhlak. Tapi kalau seseorang itu mengerjakan solat dengan betul, tamaaninah, khusyuk, insyallah, pokok yang subur, buah-buahnya sedap, manis, rantingnya juga kukuh, angin yang datang pun ianya kuat. Tin yang penuh, binaan yang kukuh sentiasa teguh dan mantap.





::bintuhumaira::
.i luv my mak.

No comments:

Post a Comment