Thursday, January 24, 2013

Hak-hak anak


Anak-anak adalah permata paling berharga buat ibu ayah. Lebih-lebih lagi bagi parents yang tak ada permata hatta emas berjuta lemen. Tapi anak-anak akan menjadi lebih berharga bila permata tu bukan hanya jadi perhiasan sahaja, tapi dijaga dengan baik. Maksudnya dididik dengan penuh kasih sayang dan dipenuhi segala keperluannya. Dipenuhi keperluannya adalah dipenuhi hak-hak nya sebagai seorang anak. Bukanlah anak-anak nak i-pad mahupun gadget gadget yang seumpama dengannya pun nak bagi. Bukan, hak-hak anak menurut Imam al-Ghazali dalam Ihya Ulumuddin adalah berikut:- (eh macam tesis lak, hehe).
  • sabda Baginda s.a.w. yang bermaksud:-
          "Salah satu daripada hak-hak anak atas orang tuanya ialah supaya orang tuanya mendidiknya dengan budi pekerti serta memperindah namanya"
                                                                       (Diriwayatkan oleh Baihaki)
  • sabda Baginda s.a.w. lagi yang bermaksud:-
"Persamakanlah antara anak-anakmu dalam pemberian"
                                                                       (Diriwayatkan oleh Thabrani)
  • Disunatkan menaruh kasih sayang kepada anak-anak
  • Ketika nabi mencium cucunya, Hassan, Aqra' bin Habis ternampak dan beliau berkata "saya ni yang dah sepuluh orang anak pun xpernah saya cium". Lalu nabi bersabda:-
"Seseungguhnya orang yang tidak ada rasa belas kasihan tentu tidak akan dikasihi"
                                                                      (Diriwayatkan oleh Bukhari)

Sungguh realistik penerangan Imam al-Ghazali melalui pendekatan yang disampaikan Nabi. Nabi sangat berhikmah dalam memberikan tips-tips parenting untuk kita boleh aplikasikan dalam kehidupan seharian. Cuma kita ni kn la rajin sikit analisis. Lepas analisis abis siap lah bab 4.  
Mendidik anak bukanlah semudah mengajar. Mengajar cukup sekadar, 'idah (bukan watak sebenar), lepas makan letak pinggan atas sink', 'along, letak baju kotor dalam bakul'. Ajar n ajar. Sampai satu masa anak-anak xtau beza mana satu ajar mana satu bebel mahupun leter. Kat sini perlu lah ada didikan selaras dengan konsep mengajar.
            'Nu'man, lepas makan letak atas sink, Allah suka orang yang rajin dan bersih.'
          'Fatimah, main sama-sama adik ye, Allah suka orang yang berkongsi mainan, nnt kompom          masuk syurga.' 
Aiyoo, larat ke setiap ibu bapa cakap gitew kat anak-anak setiap kali anak lepas makan, lepas main. Tapi lebih bagus rasanya kalu cakap benda yang sama 'cepatlah berape kali nak cakap' berulang kali. Bila konsep ketauhidan diterap dalam diri anak-anak, secara tak langsung Allah sentiasa melekat dalam hati diorx. At least, anak-anak akan sentiasa menimbang-nimbang perkataan Allah yang melekat dalam hati mereka bila nak buat sesuatu.

Oleh itu, ibu bapa perlulah cakap benda-benda yang elok-elok je kt anak. Sebab anak-anak yang lahir diorx plain xtau siapa diri mereka, ibu bapa lah yang bagi label pada mereka. Apa label yang kita nak bagi, brand apa n copyright siapa. Copyright NAO Production. Semua itu ada pada ibu bapa. Bila ibu bapa cakap benda tak elok, sampai bila-bila anak-anak akan ingat n roh perkataan tu sedikit sebanyak mempengaruhi attitude mereka.

Sesungguhnya, aliran kasih sayanglah yang menjadi tali pengerat antara ibu bapa dan anak-anak. Anak-anak akan rasa kehadiran ibu bapa adalah segala-galanya bagi mereka. Dan mereka tak akan kalut cari kasih sayang kat luar rumah sebab dalam rumah dah dipenuhi dengan kasih sayang. Yang pastinya, hubungan dengan Allah perlulah sentiasa subur supaya hubungan anak sentiasa mekar. Doa, berpuasa sunat, bersedekah, bersangka baik dengan orang, jaga hati dan lidah, jangan pandang rendah pada orang lain adalah antara amalan-amalan yang boleh diamalkan oleh ibu bapa.

Moga Allah pelihara kita dan keluarga kita dari azab api neraka dan seksaan kubur.





2 comments: